Varieret kost

2. marts 2011

Alder:
19 mdr.

Varieret kost

Hej Helen!

Vores søn trives og er nu blevet 19 måneder. Han elsker mad, -det eneste det kniber med at få ham til at spise er grøntsager, - jeg synes dog, han får en del alligevel, når bare det bliver skjult i maden f.eks revne rodfrugter i kødsovsen osv. Han elsker kød og fisk. Hver aften starter han typisk med at spise al sit kød/fisk og sidder så og brokker sig højlydt fordi han vil have mere. De dage vi ikke får kød, kaster han sig i stedet over noget andet og laver samme nummer. Han vælger meget bevidst det han bedste kan lide den aften, og vil så ikke spise andet, hvis han kan blive fri....

Han laver samme nummer til frokost. Han går i privat dagpleje hvor han har madpakke med. Han elsker sin madkasse og frokosten er et af højdepunkterne i dagplejen, - her er ...

Annonce

... det typisk pålægen han spiser sammen med små overraskelser vi kommer i madkassen (lidt rosiner, blåbær eller lignende). Når der ikke er mere af det spændende tilbage giver han sig så i kast med rugbrøddet, men ikke altid, nogle dage kommer al rugbrøddet med hjem.

Om aftenen får vores store børn en tallerken med mad, der tager udgangspunkt i y-modellen. De ved de skal spise op inden de må få mere på tallerkenen. Det fungerer fint, så de får lidt af det hele... Hvor gammel skal lillemanden være, før vi kan forlange det samme af ham? Lige nu elsker alle vores børn mad og forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart. Det er vigtigt for os, at lillemanden både har denne følelse, men også at han spiser varieret.... Gode råd savnes...

Med venlig hilsen
lillemandens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger