Brev:
Varieret kost
2. marts 2011
Alder:
19 mdr.
Varieret kost
Hej Helen!
Vores søn trives og er nu blevet 19 måneder. Han elsker mad, -det eneste det kniber med at få ham til at spise er grøntsager, - jeg synes dog, han får en del alligevel, når bare det bliver skjult i maden f.eks revne rodfrugter i kødsovsen osv. Han elsker kød og fisk. Hver aften starter han typisk med at spise al sit kød/fisk og sidder så og brokker sig højlydt fordi han vil have mere. De dage vi ikke får kød, kaster han sig i stedet over noget andet og laver samme nummer. Han vælger meget bevidst det han bedste kan lide den aften, og vil så ikke spise andet, hvis han kan blive fri....
Han laver samme nummer til frokost. Han går i privat dagpleje hvor han har madpakke med. Han elsker sin madkasse og frokosten er et af højdepunkterne i dagplejen, - her er det typisk pålægen han spiser sammen med små overraskelser vi kommer i madkassen (lidt rosiner, blåbær eller lignende). Når der ikke er mere af det spændende tilbage giver han sig så i kast med rugbrøddet, men ikke altid, nogle dage kommer al rugbrøddet med hjem.
Om aftenen får vores store børn en tallerken med mad, der tager udgangspunkt i y-modellen. De ved de skal spise op inden de må få mere på tallerkenen. Det fungerer fint, så de får lidt af det hele... Hvor gammel skal lillemanden være, før vi kan forlange det samme af ham? Lige nu elsker alle vores børn mad og forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart. Det er vigtigt for os, at lillemanden både har denne følelse, men også at han spiser varieret.... Gode råd savnes...
Med venlig hilsen
lillemandens mor